16 février 2017

Banco à Bangkok pour OSS 117 (1964) d’André Hunebelle

Banco à Bangkok pour OSS 117Le colonel Hubert Bonisseur de La Bath, alias OSS 117, est envoyé en Thaïlande pour continuer l’enquête sur une inquiétante résurgence du virus de la peste. Le précédent agent sur l’affaire a été assassiné… Basé sur un roman policier de Jean Bruce, Banco à Bangkok pour OSS 117 est le deuxième de la série réalisée par André Hunebelle. Cette fois, le film est en couleurs et a, de toute évidence, bénéficié de plus de moyens. L’acteur Kerwin Mathews prend de l’assurance et montre plus de présence ; il y a aussi un meilleur travail sur les vilains, Robert Hossein étant assez troublant. Mais l’ensemble peine à passionner, la faiblesse étant cette fois plutôt du côté du scénario, assez conventionnel et prévisible.
Elle:
Lui : 2 étoiles

Acteurs: Kerwin Mathews, Robert Hossein, Pier Angeli, Dominique Wilms
Voir la fiche du film et la filmographie de André Hunebelle sur le site IMDB.

Voir les autres films de André Hunebelle chroniqués sur ce blog…

Banco à Bangkok pour OSS 117
Pier Angeli et Kervin Mathews dans Banco à Bangkok pour OSS 117 de André Hunebelle.

Banco à Bangkok
Kervin Mathews et Robert Hossein dans Banco à Bangkok pour OSS 117 de André Hunebelle.

4 réflexions sur « Banco à Bangkok pour OSS 117 (1964) d’André Hunebelle »

  1. Jades Are Forever
    This French drama has aged quite well. I remember watching it in the wake of the Bond craze during the early 1960s and it did not fare very well with me, as I was comparing it to Sean Connery’s adventures, surrounded by international locations, exotic women and decors. Dubbed in English, « Banco a Bangkok » had little chance against the 1964 entry of the Bond franchise, « Goldfinger », which is regarded as one of the best in the series.
    But seeing it again in French, with no reference in mind, « Banco a Bangkok » is an action drama in which finesse, sexual tension and exoticism merge in a gentle way. Car and boat chases, killings or martial arts fights are not lacking, but violence and sadism are handled sparingly, while the usual story of world dominance is told.
    The action takes place in Thailand, among colorful characters: an American colonel, Hubert Barton or OSS 117, a code name never used in the plot; mister and miss Sinn, two Caucasian brothers who are supposed to be Thais; Eva, a blonde secretary out of a Bond vehicle, many Thais as assistants of heroes and villains, a free-lance ex-Nazi hustler called Karloff (only in the final roll-up), and a sect of fascist survivalists called The Chosen People.
    For Kerwin Mathews (as Barton) this was one of the first movies he made in the last phase of his career, that would evolve into grade-B movies in Europe and the USA. Here he is aging well, with gray hair highlighting his boyish charm, and he seems to be having a good time in a quality product. Robert Hossein plays his usually wicked, handsome villain, while Pier Angeli is the antithesis of the scantily clad, stereotyped Bond girl, properly dressed in Thai fashion.
    Sensuality is a game all over (I even felt a homoerotic undercurrent), the tone is light, the humor is kept in check, and the use of Thailand locations is effectively handled by co-director Jacques Besnard. Order Thai food and beer, and enjoy.

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